16th Festival 2006

Fringe programme


Freitag 10. Nov. // 16.00 – ca. 18.30 Uhr
Eintritt frei
Festivalzentrum im theater fact

Film und Gespräch


»les ballets de ci de là«

(»les ballets von hier und da«)

20 Jahre Les Ballets C. de la B., Gent
Film von Alain Platel



Choreografien: Koen Augustijnen, Sidi Larbi Cherkaoui, Christine De Smedt, Alain Platel
Kamera : Samuel Dravet / Ton: Jan Deca / Schnitt: Michèle Hubinon

Produktion: Patrice Nezan – Les films du présent, Frankreich / Lieven Thyrion – Viens!, Belgien / Daniel de Valck – Cobra Films, Belgien / ARTE France mit Unterstützung durch Centre national de la cinématographie / Procirep – angoa / vlaams audiovisueel fonds

Voraufführung: 22.07.2006, Festival d'Avignon / Uraufführung: 16.10.2006, GentFrankreich – Belgien / Dauer: 110 Minuten / Farbe
In flämischer, englischer und französischer Sprache mit englischen Untertiteln

Mit freundlicher Unterstützung durch Les Ballets C. de la B., Gent, Les films du présent, Arles, und ARTE France, Strasbourg

Einführung und Gespräch: Alain Platel
Moderation: Klemens Wannenmacher, Rotterdam

Am 11. und 12 Nov., jeweils 19.30 Uhr, findet das Gastspiel »vsprs« von Alain Platel/Fabrizio Cassol im Schauspielhaus statt. Im Anschluss: Publikumsgespräch



Les Ballets C. de la B., a collective of Flemish choreographers, was created 20 years ago through a friendly co-operation characterised by mutual interests. The company was founded by Alain Platel in 1986 and has since worked to create pieces and established a new style of theatre in Europe. At home in Flemish Ghent, Alain Platel has made a particular mark on the group, although there are always other choreographers working within the company as well.

Alain Platel: »With the film, I wanted to take a look at the inside of Les Ballets C. de la B., to show how we live our utopia and the way we share … Documentary film seems to me to be an excellent medium both to emotionally get to our roots and to describe our history.«

The film shows Platel's efforts to become more closely acquainted with the circumstances of his dancers and his trips to Burkina Faso and Vietnam, the contradictory reactions to Platel's production »Wolf« at the Paris opera and its strong connection to his home city of Ghent. In the closing scene with the annual city festival, the boundaries of life and art become blurred – and we understand the origin of Platel's creative genius.